---
title: Brexit – Hva har endret seg for e-commerce selgere?
description: 1. januar forlot Storbritannia EUs indre marked og tollunion, og er ikke lenger regulert av EØS-avtalen. Hva betyr dette for salg av varer til Storbritannia?
image: https://tax.athene.no/hubfs/Brexit%20-%20e-commerce.png
---

# Brexit – Hva har endret seg for e-commerce selgere?

[ Petra Remman ](https://tax.athene.no/blogg/author/petra-remman)

 onsdag, 10 februar 2021

Fra og med 1. januar 2021 har Storbritannia formelt forlatt EUs indre marked og tollunion, og det norske forholdet til Storbritannia er ikke lenger regulert av EØS-avtalen. Dette fører til endringer på mange områder, spesielt vedrørende reglene for import og merverdiavgift. Nasjonale momsregler i Storbritannia forble de samme etter overgangsperioden, men noen administrative krav har endret seg.

I denne artikkelen vil vi se på prosedyrer som er relevante for bedrifter innen e-handel, som selger varer til individuelle kunder med incoterm kode DDP (Delivered Duty Paid) incoterm kode. Vi anbefaler bruk av incoterm DDP for å unngå forsinkelser i leveransene til kunder.

Vær oppmerksom på at informasjonen i denne artikkelen kun gjelder salg til Storbritannia (England, Scotland og Wales). Andre regler gjelder for Nord-Irland.  

**De viktigste endringene for salg via e-handel  
**De nye reglene som er innført baserer seg på verdien av de importerte varene. De tre viktigste endringene er:

- Momsfritaket på £ 15 for importerte varer som selges online til britiske forbrukere gjelder ikke lenger.
- Importerte vare(r) (omfatter flere varer i en enkelt pakke) som passer britiske tollgrenser med en verdi under £ 135, er nå underlagt en merverdiavgift for salget, men ikke moms for selve importen. Momsen skal kreves inn på salgssted.
- Nettbaserte markedsplattformer (f.eks. Amazon, Ebay osv.) overtar nå momsplikten på vegne av deres tredjepartsselgere.

**Salg av varer: B2C med verdi lavere enn £ 135  
**Importerte vare(r) (omfatter flere varer i en enkelt pakke) som passerer britiske tollgrenser med en verdi under £ 135, er underlagt en momsplikt for salget, men ikke momsplikt for selve importen.

Terskelen på £ 135 gjelder for verdien på salgsvarer og omfatter ikke kostnadene for transport, forsikring og andre avgifter. For salgstransaksjoner under terskelen må både britiske og ikke-britiske etablerte selgere kreve merverdiavgift gjennom kassen på nettstedet. Alternativt kan nettbaserte markedsplattformer krever merverdiavgiften på deres vegne.

For fortolling skal det legges ved en momsfaktura i forsendelsen. Momsen vil deretter bli rapportert og betalt gjennom en vanlig periodisk momsoppgave i Storbritannia.

**Salg av varer: B2B med verdi høyere enn £ 135  
**Selskaper som selger og leverer vare(r) til Storbritannia med en verdi høyere enn £ 135, er pålagt å søke om momsregistrering i Storbritannia og belaste britisk salgsmoms på alle transaksjoner. Salg av varer som overstiger £ 135 er også underlagt merverdiavgift på fortolling. Både salgs- og importmoms skal rapporteres i periodiske momsoppgaver.Avkastningen blir arkivert kvartalsvis.

For å optimalisere kontantstrømmen, er det en mulighet for britiske momsregistrerte utenlandske virksomheter å bruke et system kalt «Postponed Accounting». Når du benytter utsatt regnskap, regnskapsfører du importmoms kvartalsvis på momsrapporten, i stedet for å betale den umiddelbart.

**Tollprosedyre  
**Den 8. desember 2020 undertegnet Storbritannia, Norge og Island en avtale om handelskontinuitet som sikrer at 95% av varehandelen med Norge forblir tollfri. Ved fortolling i Storbritannia vil det kreves at norske bedrifter har riktig varekode (6-sifret kode som beskriver produkttypen og bestemmer hvor mye avgift som skal betales). Storbritannia har introdusert flere forenklinger for selgere, for eksempel muligheten for å få en Duty Deferment Account.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har noen spørsmål eller ønsker ytterligere informasjon rundt dette! 

Athene Group kan bistå med momsregistrering og rapportering i Storbritannia.

[![Facebook](https://tax.athene.no/hubfs/Icons/Social%20icons%20-%20blogpost%20sharing/facebook.svg) ](https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https://tax.athene.no/blogg/brexit-hva-har-endret-seg-for-e-commerce-selgere) [![Twitter](https://tax.athene.no/hubfs/Icons/Social%20icons%20-%20blogpost%20sharing/twitter.svg) ](https://twitter.com/intent/tweet?text=https://tax.athene.no/blogg/brexit-hva-har-endret-seg-for-e-commerce-selgere) [![LinkedIn](https://tax.athene.no/hubfs/Icons/Social%20icons%20-%20blogpost%20sharing/linkedin.svg) ](https://www.linkedin.com/shareArticle?mini=true&url=https://tax.athene.no/blogg/brexit-hva-har-endret-seg-for-e-commerce-selgere&title=&summary=&source=)

Har du noen spørsmål?

[![Kontakt oss](https://hubspot-no-cache-eu1-prod.s3.amazonaws.com/cta/default/7856336/dd922ecf-10f9-4636-9ae3-029ed26d5812.png)](https://hubspot-cta-redirect-eu1-prod.s3.amazonaws.com/cta/redirect/7856336/dd922ecf-10f9-4636-9ae3-029ed26d5812)

<https://tax.athene.no/blogg/author/petra-remman>

##### [ Petra Remman ](https://tax.athene.no/blogg/author/petra-remman)

[petra@athene-group.no](mailto:petra@athene-group.no)

<https://www.athene.no/meetings/petraremman/videomote> <https://www.linkedin.com/in/petra-remman-230b78163/>

Petra leder vår momsavdeling i Athene Group. Hun har mer enn 10 års erfaring med indirekte beskatning, som merverdiavgift, avgifter og toll. Dette inkluderer tjenester som momsregistrering, innlevering av momsoppgaver og momsrefusjon i ulike land. I løpet av denne perioden har hun spesialisert seg på å hjelpe norske og europeiske selskaper med korrekt momsbehandling av utenlandske transaksjoner og e-handel. Hun er medlem av den internasjonale moms foreningen (IVA) og er lidenskapelig opptatt av å hjelpe våre kunder med å løse kompliserte momssaker i utlandet.

### Hold deg informert

## Nylige artikler

### [Jobb fra hytta eller utlandet i sommer? Dette må du vite om skatt og ferie Stadig flere nordmenn tar med seg laptopen på hytta, i båten – eller til syden – og jobber fra fer...](https://tax.athene.no/blogg/ferie-og-fjernarbeid)

### [Skattemeldingen nærmer seg – gode råd før fristen Mai markerer ikke bare starten på sommersesongen, men også en viktig periode for næringsdrivende: ...](https://tax.athene.no/blogg/skattemeldingen-frist)

### [Bærekraftsrapportering (CSRD): Hva betyr EUs nye krav for økonomifunksjonen? Fra og med regnskapsåret 2025 innføres rapporteringsplikt etter EUs nye bærekraftsdirektiv, CSRD (...](https://tax.athene.no/blogg/bærekraftsrapportering-csrd)

### [Hybridarbeid og fjernarbeid: Hvordan håndtere skatt og lønn globalt? Hybrid- og fjernarbeid kan gi selskaper tilgang til en global talentmasse, men det medfører også j...](https://tax.athene.no/blogg/skatt-og-lonn-ved-hyridarbeid)

### [Endringsledelse: Slik får du med folk på laget (og unngår kaos) Har du opplevd en endringsprosess som startet med store visjoner, men endte i frustrasjon? Du er i...](https://tax.athene.no/blogg/endringsledelse)

![Cookie settings](https://www.athene.no/hubfs/cookie-athene.svg)

```json
{
  "@context" : "http://schema.org",
  "@type" : "Article",
  "articleBody" : [ "I denne artikkelen vil vi se på prosedyrer som er relevante for bedrifter innen e-handel, som selger varer til individuelle kunder med incoterm kode DDP (Delivered Duty Paid) incoterm kode. Vi anbefaler bruk av incoterm DDP for å unngå forsinkelser i leveransene til kunder", "Vær oppmerksom på at informasjonen i denne artikkelen kun gjelder salg til Storbritannia (England, Scotland og Wales). Andre regler gjelder for Nord-Irland", "De viktigste endringene for salg via e-handel</STRONG><SPAN style=\"font-size: 16px;\">De nye reglene som er innført baserer seg på verdien av de importerte varene. De tre viktigste endringene er:</SPAN></P>\n<UL>\n<LI><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Momsfritaket på £ 15 for importerte varer som selges online til britiske forbrukere gjelder ikke lenger.</SPAN></LI>\n<LI><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Importerte vare(r) (omfatter flere varer i en enkelt pakke) som passer britiske tollgrenser med en verdi under £ 135, er nå underlagt en merverdiavgift for salget, men ikke moms for selve importen. Momsen skal kreves inn på salgssted. </SPAN></LI>\n<LI><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Nettbaserte markedsplattformer (f.eks. Amazon, Ebay osv.) overtar nå momsplikten på vegne av deres tredjepartsselgere.", "Salg av varer: B2C med verdi lavere enn £ 135</STRONG><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Importerte vare(r) (omfatter flere varer i en enkelt pakke) som passerer britiske tollgrenser med en verdi under £ 135, er underlagt en momsplikt for salget, men ikke momsplikt for selve importen", "Terskelen på £ 135 gjelder for verdien på salgsvarer og omfatter ikke kostnadene for transport, forsikring og andre avgifter. For salgstransaksjoner under terskelen må både britiske og ikke-britiske etablerte selgere kreve merverdiavgift gjennom kassen på nettstedet. Alternativt kan nettbaserte markedsplattformer krever merverdiavgiften på deres vegne.", "For fortolling skal det legges ved en momsfaktura i forsendelsen. Momsen vil deretter bli rapportert og betalt gjennom en vanlig periodisk momsoppgave i Storbritannia.", "Salg av varer: B2B med verdi høyere enn £ 135</STRONG><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Selskaper som selger og leverer vare(r) til Storbritannia med en verdi høyere enn £ 135, er pålagt å søke om momsregistrering i Storbritannia og belaste britisk salgsmoms på alle transaksjoner. Salg av varer som overstiger £ 135 er også underlagt merverdiavgift på fortolling. Både salgs- og importmoms skal rapporteres i periodiske momsoppgaver.Avkastningen blir arkivert kvartalsvis.", "For å optimalisere kontantstrømmen, er det en mulighet for britiske momsregistrerte utenlandske virksomheter å bruke et system kalt «</SPAN><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Postponed Accounting». Når du benytter utsatt regnskap, regnskapsfører du importmoms kvartalsvis på momsrapporten, i stedet for å betale den umiddelbart.", "Tollprosedyre</STRONG><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Den 8. desember 2020 undertegnet Storbritannia, Norge og Island en avtale om handelskontinuitet som sikrer at 95% av varehandelen med Norge forblir tollfri. </SPAN><SPAN style=\"font-size: 16px;\">Ved fortolling i Storbritannia vil det kreves at norske bedrifter har riktig varekode (6-sifret kode som beskriver produkttypen og bestemmer hvor mye avgift som skal betales). Storbritannia har introdusert flere forenklinger for selgere, for eksempel muligheten for å få en Duty Deferment Account.", "Ta gjerne kontakt med oss dersom du har noen spørsmål eller ønsker ytterligere informasjon rundt dette! </SPAN></P>\n<P><SPAN style=\"font-size: 16px;\"><SPAN>Athene Group kan bistå med momsregistrering og rapportering i Storbritannia." ],
  "articleSection" : "Fra og med 1. januar 2021 har Storbritannia formelt forlatt EUs indre marked og tollunion, og det norske forholdet til Storbritannia er ikke lenger regulert av EØS-avtalen. Dette fører til endringer på mange områder, spesielt vedrørende reglene for import og merverdiavgift. Nasjonale momsregler i Storbritannia forble de samme etter overgangsperioden, men noen administrative krav har endret seg.",
  "author" : {
    "@type" : "Person",
    "name" : "Petra Remman"
  },
  "datePublished" : "2021-02-24",
  "image" : "https://www.athene.no/hubfs/Brexit%20-%20e-commerce.png",
  "name" : "Brexit – Hva har endret seg for e-commerce selgere?",
  "publisher" : {
    "@type" : "Organization",
    "name" : "Athene Group"
  },
  "url" : "https://www.athene.no/blogg/brexit-hva-har-endret-seg-for-e-commerce-selgere"
}
```